Hyllning till manskligheten

Personligen ar jag fullt medveten om att jag ar valdigt snabb att doma andra, pa gott och ont naturligtvis. Jag domer dem pa hur de pratar och vilka ord de anvander, vilka skor eller orhangen de har pa sig, hur de svarar i mobilen och pa vad de gillar eller inte gillar. Att jag ens ar medveten om att jag gor detta ar ju ett tecken pa att jag vet att det inte ar rattvist, men det ar ju anda sa svart att inte gora det nar JAG FAKTISKT VET BAST. Jag hyser starka fordomar mot:

ROKARE - for att det tyder pa ett riktigt daligt omdome. Jag har svart att ta nagot de sager eller gor seriost, de forgiftar sig sjalva och de forgiftar andra. Och de stinker standigt.

DALIGT SPRAK
a) London-folk som kontinuerligt anvander ord som "bruv" eller "innit", ofta flera ganger i samma mening.

b) Folk som inte kan stava, och anvander forkortningar och sms-sprak HELA tiden. Och har menar jag INTE dyslexiker, for det ar ofta valdigt tydligt nar nagon lider av dyslexi da de ofta "kastar om" bokstaver och liknande. Har ingar folk som skriver fel pa "de" och "dem", det gor ONT att lasa och kan inte tas seriost. Ar man osaker, skriv "dom". Folk som skriver "honoms" eller "ja ska va me han". Ar det sa himla svart att skriva ut de sista bokstaverna i enkla ord?? Nastan varre ar det pa engelska: "Yh i am gona go up ther 2mo!". Jag har blockat folk pa Facebook for att det ar for jobbigt att behova se, och manniskor som inte ens bryr sig om att kommunicera pa klarsprak tages icke seriost.

OALLMANBILDNING OCH DUMHET

a) Folk som inte verkar kunna och (annu varre) INTE BRYR SIG nagot om omvarlden. Jag forvantar mig inte att alla ska vara experter pa allt, vissa grundlaggande kunskaper kan man krava. En tjej i min klass fragade for ett tag sen vad Storbritanniens premiarminister heter. Hon ar engelsk.

b) Folk som tror pa allt de laser och hor, och tar det som en odiskutabel sanning, utan att bry sig om att vare sig vara kritisk eller kolla upp fakta.

c) Folk som forsoker kunna nagot de inte kan. Detta inkluderar folk som vill verka smarta genom att anvanda stora ord, men anvander dem helt fel.

d) Folk som har jattestarka asikter om nagot de inte har nagon aning om, till exempel feminism (detta amne nara mitt hjarta). Jag vill sla ner arga anti-feminister som klagar pa "javla feminist-karringar" utan att ens veta vad ordet star for.

e) Folk som last nagot och berattar det som om det ar nagot de kommit pa alldeles sjalv, utan en tanke pa att andra faktiskt kan ha last precis samma sak.

Det ar mojligt att jag har hoga krav pa folk. Som nyarslofte lovade jag mig sjalv att forsoka bli mer vidsynt, och forsoka se forbi vad jag stor mig pa, se de andra fina dragen hos manniskor, och jag FORSOKER faktiskt.

Det ar bara grymt svart nar det kravs sa lite for att man ska forvandlas till en bitter karring som inte gillar manniskor overhuvudtaget. For folk kan verkligen vara dumma i huvudet.

Kommentarer
Postat av: linda

Word på detta inlägg. Word.

2010-03-22 @ 22:10:58
URL: http://diosa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback