The private is political - och bloody confusing

Sociologi ar ett himla brett och komplext amne. Det ar inte ens ett enda amne, det omfattar sa otroligt mycket, och det allra mesta ar baserat pa hundra ar gamla teorier skrivna av (vita) man. Och det mesta ar dotrist. Det ar inte oforekommande att man somnar under forelasningar om analysing and writing quantitative data eller habitus, structure and practice. Det mesta ar bara intressant for insnoade akademiker som skriver for andra insnoade akademiker som spenderar sina hela liv med att analysera samhallet utan att nagonsin LEVA i det. Men jag antar att sa ar fallet for de flesta akademiska discipliner.

Men nar det kommer till gender studies (heter det genus pa svenska?) och feministisk kritik mot klassiska (och moderna) sociologiska teorier om manniskor och samhalle ar det faktiskt alldeles mojligt att relatera till. Det ar verklighetsbaserat pa ett satt som fa andra aspekter av disciplinen ar. Man kanner igen sig i det man laser, man kan dra paralleller till EGNA erfarenheter och sedan kan man aldrig lasa klassikerna pa samma satt igen.



Men det faller ju sig sa att feminism ar ett ENORMT brett amne, och inte bara EN rorelse, som de flesta verkar tro (antagligen anledningen till att det ar ett sa missforstatt amne). Det finns knappt tva feministiska teoretiker som tycker lika. Radikala (fast ganska fa these days), liberala, postmoderna, marxistiska whatever, asikterna skar sig nat extremt och det ar smutskastning pa hog niva mellan de som tycker si och de som tycker sa. Jag har inte hittat nagon gren av feminismen som jag haller med om till hundra procent. Men det ar ett sa OTROLIGT intressant amne. Varenda gang vi far valja uppsatstitel sjalva valjer jag nagot med ordet 'gender' eller 'feminism'. Och om det inte ar ett alternativ forsoker jag fa in det pa ett horn anda.

Men ju mer man laser om feminism, desto mer inser man hur lite man faktiskt kan. Darfor har jag satt upp ett personligt mal, ett "livsmal" sa att saga: Jag ska lara mig sa mycket jag bara kan om feminism, om det sa ska ta mig hela livet. Och nagon gang ska jag skriva en bok, en slags uppdaterad Fittstim, som ska rikta sig till bade tjejer OCH killar.

Sa nu, steg ett towards wider knowledge: skriva 2500 ord om hur feministisk teori bidragit till utvecklingen av modern sociologiska teorier. I den har takten kommer boken inte vara klar forran jag ar narmare sjuttiofem.

Kommentarer
Postat av: Spiderchick

haha vilken rolig body du länkade till =)

2010-03-21 @ 19:19:28
URL: http://spiderchick.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback